• Dania główne,  Obiad

    Ramen

    Ramen to znana japońska zupa składająca się z bardzo aromatycznego bulionu oraz dodatków takich jak makaron, wodorosty, czasem grzyby, jajka itp. Występują jego różne odmiany w zależności od regionu, z jakiego się wywodzi.  Przepis na ramen prawdopodobnie przywędrował do Japonii z Chin razem z chińskimi imigrantami. Z czasem zyskał wielką popularność i stał się jednym z najbardziej popularnych japońskich dań. Bulion na ramen musi być bardzo aromatyczny, dzięki dużej ilości przypraw. Zupa ta jest bardzo odżywcza z uwagi na wiele dodatków, zawiera sporą ilość witamin, minerałów, a także białka.  W restauracjach trzeba jednak uważać na tego typu dania, gdyż mogą zawierać spore ilości glutaminianu sodu, który u osób szczególnie wrażliwych na ten dodatek, może wywołać negatywne objawy. Poniższy przepis będzie idealny dla takich osób, gdyż nie zawiera zbędnych dodatków smakowych. Mogę polecić jedynie dodanie kostki rosołowej bez dodatku glutaminianów, można je kupić przez Internet albo w sklepach ze zdrową żywnością.

  • Bez glutenu,  Dania główne,  Obiad,  Przystawki

    Placki warzywne z mąki z ciecierzycy

    Placuszki na bazie mąki z ciecierzycy idealnie sprawdzą się jako dodatek do obiadu. Można jadać je na zimno lub ciepło, z dodatkami lub bez nich. Ja osobiście polecam z sosem czosnkowym lub hummusem. Mąkę otrzymuje się z suszonych nasion ciecierzycy, następnie poddawane są dokładnemu mieleniu, aby uzyskała pożądaną sypką strukturę. To produkt bardzo odżywczy, gdyż w 100 g. zawiera: ok. 22 g. białka, 11 g. błonnika, dodatkowo posiada kwas foliowy, miedź, potas i witaminy B6 i B2. Wykazano także wysoką zawartość polifenoli, które mają działanie przeciwzapalne. W badaniach stwierdzono, że mąka na bazie cieciorki może obniżać stężenie rakotwórczego akrylamidu. Z racji tego, że zawiera dość sporo białka jak na produkt roślinny, często wykorzystywany jest przez wegan i wegetarian w celu uzupełnienia tego makroskładnika. Osobiście bardzo polubiłam mąkę z ciecierzycy, i na pewno będę często wykorzystywać ją w swojej kuchni. Poniżej przedstawiam przepis na placuszki z dodatkiem warzyw.

  • Dania główne,  Obiad

    Polędwiczka po azjatycku

    Kuchnia azjatycka jest dobrze znana na całym świecie. Cieszy się bogactwem przypraw, które nadają potrawom wspaniały smak i aromat. Ostatnio stałam się wielką fanką kuchni Dalekiego i Bliskiego Wschodu. Codziennie gości u mnie tradycyjny arabski hummus, a na obiad często przygotowuję dania hinduskie, tajskie lub chińskie. Niestety jeśli chodzi o sushi to w grę wchodzi jedynie zamawianie, jeszcze nie odważyłam się go zrobić samodzielnie ?. W azjatyckiej kuchni stosuje się bardzo dużo różnych przypraw jak: cynamon, kardamon, kurkuma, kumin, goździki, gałka muszkatołowa, liście curry i in.- posiadają one wiele prozdrowotnych właściwości. Nie tylko nadają smak potrawom, ale również pozytywnie oddziaływają na zdrowie, ponieważ posiadają szereg substancji o właściwościach przeciwzapalnych. Dlatego warto stosować je w kuchni. Poniżej przedstawiam przepis na polędwiczkę po azjatycku.

  • Ciasta i ciastka,  Deser,  Fit deser

    „Sernik” z nerkowców na daktylowym spodzie

    Przedstawiam przepis na „sernik” z orzechów nerkowca, który polubią nie tylko weganie ?. Sprawdzi się dla osób na diecie wykluczającej nabiał, którzy tęsknią za smakiem sernika. Będzie również odpowiedni dla wegan, którzy nie spożywają produktów sojowych, gdyż „serniki” wegańskie najczęściej są na bazie tofu. Teraz kilka informacji na temat nerkowców- pochodzą one z obszarów tropikalnych Ameryki Południowej, zawierają głównie tłuszcz, ale są też dobrym źródłem białka, posiadają wiele witamin i minerałów m. in.: witaminy z grupy B, E oraz K, a także wapń, żelazo, potas, magnez i cynk. Dzięki tym składnikom odżywczym warto włączyć je do swojej diety, gdyż pozytywnie wpływają na prace układu krążenia, układu nerwowego, a także mogą przyczynić się do wspomagania uwrażliwienia tkanki mięśniowej na insulinę, a więc są rekomendowane w żywieniu osób z insulinoopornością i cukrzycą. Zatem polecam wypróbować poniższy przepis nie tylko ze względu na walory zdrowotne, ale również smakowe .

  • Bez glutenu,  Ciasta i ciastka,  Deser,  Fit deser

    Cynamonowe ciasto low carb

    Ostatnio zainteresowaniem cieszy się dieta ketogeniczna, czyli sposób żywienia, w którym główne źródło energii stanowi tłuszcz, a nie węglowodany jak w tradycyjnym modelu odżywiania. Na takiej diecie rezygnuje się z cukru, produktów mącznych, a także z niektórych warzyw i owoców. Taki sposób odżywiania poleca się szczególnie osobom mającym problem z poziomem glukozy we krwi. Niektóre badania udowodniły, że dieta z niską zawartością węglowodanów sprawdzi się również jako pomoc w leczeniu nowotworów. Jednak owe badania przeprowadzono tylko na zwierzętach, więc obecnie nie rekomenduje się stosowania takiej diety, wśród osób na onkologii, ale możliwe że zmieni się to w przyszłości. Poniższy przepis na ciasto jest inspiracją przepisu, który znalazłam na stronie blogerki z Nowej Zelandii specjalizującej się w wypiekach ketogenicznych.  Ps: Ciasto najlepiej smakuje na 2 dzień.